O Warszawie

FABRYKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH NA ŻERANIU

Decyzję o budowie fabryki rozważano już od zakończenia II wojny światowej. Potrzebowano jednak licencji na produkcję jakiegoś samochodu. Bez dyskusji wybrano Fiata, ponieważ ten włoski koncern bardzo ściśle współpracował z polską motoryzacją w latach przedwojennych. Po negocjacjach z Fiatem Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego podpisała wreszcie 31.07. 1948r. umowę na budowę fabryki motoryzacyjnej w Warszawie i licencję na model Fiat 1100. Jednak ZSRR nie mógł się pogodzić z zawarciem umowy z krajem zachodnim. Józef Stalin zaprezentował Polsce propozycję "nie do odrzucenia": licencję na Pobiedę M-20, technicznie opartą na Fordzie A z lat 30-tych. Polska, nie mając praktycznie wyboru, musiała przyjąć propozycję Stalina. Oficjalnie umowę z ZSRR podpisano w 1950r. Stalin "podarował" Polakom licencję za darmo, jednak koszty budowy fabryki wynosiły 130 milionów ówczesnych złotych, a odpowiednie jej wyposażenie - 250 milionów. Polska jednak znalazla na to fundusze i w 1951 fabryka na Żeraniu była już gotowa. W 1951r. rozpoczęto produkcję Warszawy, w 1957r. Syreny, w 1965r. zakupiono licencję Fiata, od 1978r. FSO produkuje Poloneza , w 1994r. Generale Motors rozpoczyna na Żeraniu produkcję Opla Astry.

  

W 1995r. firmę sprywatyzowano - powstało Daewoo-FSO, bankrutuje w 2000r. W 2004 - powrócono do nazwy FSO, a w 2005r. - podpisano umowy z ukraińskim Avto ZAZ. Moce produkcyjne fabryki to 250 tys. aut rocznie, w 2005r. wykorzystywano tylko 60% mocy produkcyjnych. Obecnie 90% produkcji FSO eksportuje na Ukrainę.